TITLE | FACTORS AFFECTING VOICE THERAPY OUTCOME IN ADULTS WITH VOICE DISORDERS |
AUTHOR | TIPWAREE AUEWORAKHUNANAN |
DEGREE | MASTER OF SCIENCE PROGRAM IN COMMUNICATION DISORDERS |
FACULTY | FACULTY OF MEDICINE RAMATHIBODI HOSPITAL |
ADVISOR | KALYANEE MAKARABHIROM |
CO-ADVISOR | DECHAVUDH NITYASUDDHI |
ABSTRACT |
The purpose of this research was to examine factors affecting voice therapy outcome and to investigate the direct and indirect factors affecting quality of life in adults with voice disorders at the speech clinic in Ramathibodi Hospital. The subjects consisted of 36 patients with voice disorders. All subjects received 10 sessions of voice therapy, each session 30 minutes per week. The voice therapy program consisted of vocal hygiene education, breathing exercise, muscle relaxation and others. Voice therapy outcome was measured by using the Grade, Instability, Roughness, Breathiness, Asthenicity, and Strain (GIRBAS) criteria and Dr. Speech program and quality of life was measured by using the Voice Handicap Index version in Thai. Obtained data were analyzed by using Descriptive and Inferential statistics (Chi-square test, Fisher’s Exact test, Independent t-test and Mann-Whitney test). It was found that the voice quality after voice therapy was significant better than before therapy (p < 0.001). The factors, such as severity of voice disorders, voice usage, accuracy and progression of voice therapy at speech clinic were significantly affected by voice therapy outcomes (p = 0.006, 0.016, 0.021 and 0.009 respectively). The quality of life after voice therapy was significantly better than before voice therapy (p < 0.001). Only duration of voice disorders, an indirect factor was affected by quality of life (p = 0.040). This finding suggested that, speech and language pathologists should consider these factors during voice therapy in adults with voice disorders.
|
KEYWORD | VOICE DISORDERS/ VOICE THERAPY/ ADHERENCE FACTORS/ QUALITY OF LIFE |
สถานการณ์และแนวทางส่งเสริม การใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนรู้นอกเวลาเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรีใน วิทยาลัยเทคโนโลยีภาคใต้ * มานิตา สองสี * * ปาริชาติ เกตุแก้ว ** บทคัดย่อ งานวิจัยเรื่อง “ วิเคราะห์สถานการณ์และแนวทางส่งเสริมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนรู้นอกเวลาเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรีวิทยาลัยเทคโนโลยีภาคใต้ ” มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาสถานการณ์การใช้คอมพิวเตอร์นอกเวลาเรียนของนักศึกษา วิเคราะห์ปัญหาและอุปสรรค เพื่อนำไปสู่การหาแนวทางส่งเสริมการใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการเรียนรู้นอกเวลาเรียนของนักศึกษา เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณโดยสุ่มกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน ร่วมกับศึกษาเชิงคุณภาพ โดยคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงเพื่อเข้าร่วมสนทนากลุ่ม จำนวน 10 กลุ่ม หาความเที่ยงตรงของเครื่องมือ โดยใช้ดัชนีความสอดคล้องตามวัตถุประสงค์ ผลการวิจัย พบว่า ลักษณะการใช้งานคอมพิวเตอร์นอกเวลาเรียนส่วนใหญ่ คือ ใช้พิมพ์เอกสารและรายงานส่วนตัว ส่วนลักษณะการใช้งานบนอินเทอร์เน็ตที่มีมากที่สุด คือ การสืบค้นข้อมูล นอกจากนี้ยังพบปัญหาในการใช้ โดยจำแนกได้เป็น 4 ด...
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น